Tuesday, December 31, 2013

benzoyl peroxide

Hi.. assalamualaikum..

Sambungan cerita pasal jerawat... sekadar nak kongsi apa yang aku tahu berdasarkan pengalaman aku...

Kali ni aku nak cerita pasal ubat jerawat yang jenis sapu..
Masa jumpa doktor pakar kulit dulu, doktor bagi dua jenis ubat sapu.. satu benzoyl peroxide (siang) dan satu lagi adapalene (malam)...
So aku dgn gigihnya lagi, sapu la ubat jerawat tu kat jerawat2 yang ada... masa mula2 pakai benzoyl peroxide tu, kita akan rasa macam gatal2 sikit... mungkin memang tindakbalas dia macam tu.. sebab nak hapuskan bakteria2 kat jerawat tu... pastu bila malam, aku sapu adapalene... sehari dua ikut regime ni, aku tgk kat jerawat tu jadi merah sangat..
Dah.. kena refer balik kat doktor..
Pastu doktor tengok dan dia suruh aku guna benzoyl peroxide je siang dan malam.. berenti guna adapalene.. sebabnya adapalene ni xboleh kena panas matahari, dia akan buat kulit merah.. kadang-kadang bila pagi kita cuci xbersih, kesan adapalene tu ada lagi, tu yang buat kulitku merah tu... oke then stop guna adapalene...
Tapi biasanya kalau pergi doktor kulit, memang akan dapat adapalene ni.. memang famous la untuk jerawat ubat sapu ni..
Aku suka pakai benzoyl peroxide... kenapa? Haha.. tanya pulak.. confirm la aku jugak yang kena jawab...
Sebabnya.. bila pakai benzoyl peroxide ni, jerawat cepat kecut.. lagi jerawat tu hilang bersama-sama dengan parut sekali...
Apa fungsi benzoyl peroxide (bp)?
Oke, aku pun ingat2 lupa peranan bp ni.. kalau xsilap aku, dia macam membekalkan oksigen kat kulit muka kita, dan keadaan ni boleh menghalang bakteria untuk berleluasa kat kulit muka kita.. lebih kurang camtu la.. kalau nak lebih jelas lg boleh refer pakcik google ye...

Erm.. benzoyl peroxide ni ada banyak jenis... dulu, payah jugak nak jumpa, aku guna yang keluaran galderma... kat farmasi ada jual... watsons or guardian.. kalau tiub kecik dalam rm12 gitu n yang besar rm30++... keluaran galderma ni mahal skit... kalau nak yg lebih murah cari oxy...

Kalau korang nak guna bp ni, cari yang dia tulis benzoyl peroxide 5% kat kotak luar tu... jangan ambil yang 10%... terlalu kuat kesannya.. memang ler cepat kecut jerawat korang tu.. tapi nanti korang akan rasa gatal n tingling kat muka.. macam gatal2 gitu.. sama jugak kalau oxy.. cari yang 5%...
Aku penah baca dekat acne.org, dia suggest untuk guna bp jugak.. tapi bp 2.5%... so yang 2.5% ni korang boleh sapu satu muka.. xdala kuat sangat kesan dia.. malangnya kat malaysia ku dok survey2 macam x ada je bp 2.5%.. so guna je la yang paling rendah percent nye...

Ni la gambar benzoyl peroxide tu...




So.. sape2 yang nak cuba ubat jerawat ni silakan la ye.. yang penting kena sabar...
Jerawat ni pun macam satu dugaan jugak.. boleh buat kita stress n hilang keyakinan diri.. mungkin Allah nak uji dan balas kita dengan sesuatu yang lebih baik... Aminn..

Tips: jangan pakai bedak or make up bila tengah berjerawat teruk.... bedak pun jangan.. huhu


 

3 comments:

  1. Kak kat guardian ade jual tak 2.5% benzoyl peroxide?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Caring pharmacy mungkin ada yg 2.5% punya. Tapi kalau kat guardian @ watson just ada 5% and 10%.

      Delete